Wat is dat toch na de vakantie?!

Pieter Vermunt

Vrijwel iedereen herkent het: je hebt vakantie gehad, de batterij is lekker opgeladen en je kunt er weer tegen aan. Althans, met dit gevoel stappen veel mensen deze maandagochtend in de auto. Echter, we zijn nog geen kilometer vertrokken of de eerste ergernissen dienen zich al aan, fietsende pubers met zijn drieën naast elkaar, dezelfde files, langzaam rijdende toeristen die lekker buiten het seizoen op vakantie zijn; meestal dus ouderen zonder kinderen met fietsen achterop rustig rond toerend, IN DE SPITS, terwijl jij naar je werk moet! Eenmaal op je werk aangekomen wacht daar de eerste vergadering waarin iedereen zijn verhaal wil doen en je quasi geïnteresseerd kijkt naar al diezelfde vakantiefoto’s van je baas.. Dan aan de slag met de 600 mailtjes waarvan het merendeel cc-tjes zijn over onderwerpen waar je helemaal niet bij betrokken hoefde te zijn en datgene wat belangrijk lijkt heeft zich inmiddels opgelost. Je bent echter wel al de hele ochtend bezig met energievretende klussen die al het plezier van de afgelopen weken als sneeuw voor de (Zuid-Franse) zon doen verdwijnen. Je mijmert nog even over al die leuke dagen en feestavonden maar het lijkt of de bittere werkelijkheid het weer heeft overgenomen.
Hoe is het toch mogelijk dat we die leuke herinneringen zo snel laten overschaduwen door de nare ervaringen. Welnu, het blijkt dat we gevoeliger zijn voor negatieve emoties dan voor positieve. Dit ‘omslagpunt’ wordt de 3:1 positiviteitsratio genoemd (Fredrickson & Losada, 2005). Negativiteit trekt sneller onze aandacht en deze stimuli onthouden we beter en sneller (negativity bias). Daarnaast voelen we ons het grootste gedeelte van de dag meer goed dan niet goed (positivity offset). De intensiteit van negatieve emoties en de frequentie van positieve emoties, maakt dat een ratio van 1:1 of 2:1 niet voldoende is. Met andere woorden, zorg ervoor dat je de komende dagen bewust stil blijft staan bij de positieve gebeurtenissen en schrijf deze op! Aan het eind van de dag heb je een lijstje waaruit je er dan één kiest die je op een geeltje schrijft en op je badkamerspiegel hangt. Doe dit iedere dag en je hebt zo aan het eind van de week weer een fijn gevoel!
Wil je dus geen “moppersmurf” zijn binnen een week, ga fotoboeken maken van al die digitale foto’s of omarm al die complimentjes over je mooi bruin gekleurde huid!